- De MINI Cooper is voor het eerst sinds tijden gekrompen in vergelijking met zijn voorganger, en ook nog eens elektrisch gemaakt.
- Daarmee komt hij weer dichterbij de filosofie die een MINI een MINI maakt: klein en sportief.
- Heeft dat kleinere formaat gevolgen voor de inzittenden? En hoe zit het met de actieradius? Autoredacteur Dennis Wilman van Business Insider Nederland maakte een proefrit met de MINI Cooper SE. Dit viel hem op.
- Lees ook: De MINI Countryman SE ALL4 is bijna geen Mini meer te noemen, maar dat is niet slecht
AUTOREVIEW – Echt klein is deze nieuwe, volledig elektrische MINI Cooper SE natuurlijk niet, maar hij is wel kleiner dan zijn voorganger. En belangrijker nog: hij is voor het eerst helemaal als elektrische auto opgebouwd. Dat wil zeggen dat het platform van deze MINI niets gemeen heeft met varianten die op brandstof rijden.
Met al die veranderingen is het natuurlijk de vraag of MINI het karakter waar de Cooper om bekendstaat, heeft weten te bewaren. Is het nog een sportieve, wendbare en vooral leuke stadsauto?
Om op die vragen antwoord te geven, ging autoredacteur Dennis Wilman een week met de Cooper SE op pad en legde er meer dan 1.000 kilometer mee af. Bekijk de slideshow om te zien wat zijn ervaring was.
Is dit de perfecte elektrische stadsauto? We reden met de MINI Cooper SE
Is dit de perfecte elektrische stadsauto? We reden met de MINI Cooper SE
-
Een volledig elektrische MINI Cooper bestaat al jaren, maar toch is deze nieuwe variant heel anders. Waarom? Omdat deze niet een omgebouwde brandstofvariant is, maar een MINI die volledig ontworpen is als een EV.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat betekent dat dan in de praktijk? Het belangrijkste is waarschijnlijk de actieradius die aanzienlijk groter is. MINI schermt met rond de 400 kilometer op een volle accu. Maar zoals je wel verwacht, hebben we die ondanks de relatief goede omstandigheden waarin we met de auto reden, niet gehaald. Verder dan 326 kilometer op de klok zijn we niet gekomen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nu moeten we natuurlijk wel een kanttekening bij dat ietwat lage cijfer plaatsen, want deze voorspelt de MINI Cooper op basis van rijgedrag. We hebben niet optimaal zuinig gereden zoals er waarschijnlijk met de WLTP-keuring wel is gedaan.
We hebben de airco aan gehad (het was 30 graden buiten) en we hebben ook af en toe iets harder dan 130 kilometer per uur gereden. Kortom, we hebben ons gedragen zoals we normaliter ook zouden doen en niet gepoogd de optimale actieradius uit de auto te persen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dat normale gedrag resulteerde er ook in dat we op langere trips wat vaker dan gepland bij een laadstation moesten staan voor een beetje prik. De MINI Cooper SE begint, net als veel andere elektrische auto’s die we hebben gereden, toch aanzienlijk meer stroom te verbruiken zodra de snelheidsmeter boven de 100 km/u uitkomt.
Gelukkig viel het reuze mee met de laadsnelheden. Niet dat ze heel hoog zijn, want op papier kan de Cooper SE maximaal 95 kW aan, die in de praktijk net niet gehaald werd. Toch waren de laadsnelheden verrassend stabiel tussen de 70 en 80 kW en tussen de 10 en 80 procent. Wij deden er iets meer dan 20 minuten over om van 14 naar 75 procent te komen en daarmee weer meer dan 200 kilometer op de teller te zetten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dat terzijde, hebben we een tekort gehad aan die meer dan 300 kilometer actieradius? Absoluut niet. Wel daagde het uit tot wat meer plannen, al deed de auto daar actief in mee met laadsuggesties die het baseert op je actuele rijgedrag. We hebben bijvoorbeeld meegemaakt dat laadsuggesties vervielen, omdat we zuiniger begonnen te rijden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Toch nodigt de MINI Cooper SE die wij reden, alles behalve uit tot zuinig rijden. MINI claimt in elke auto het ‘kart-gevoel’ te hebben, en daar is bij deze auto geen woord aan gelogen. Tel daarbij het vermogen van 218 elektrische paarden bij op, en je hebt een klein kanonnetje vol rijplezier die zijn gewicht van -schrik niet- 1.680 kilogram best goed verbergt.
De sportief afgeveerde auto laat zich strak sturen en gedraagt zich vooral voorbeeldig op glooiende Nederlandse asfaltwegen. Daarbuiten kan de vering mogelijk wat stug aanvoelen, maar dat hoort natuurlijk wel een beetje bij het rijden van een MINI. Wij zien dit persoonlijk dan ook niet als een minpunt, want je krijgt er ook iets heel fijns voor terug.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Toch kent het sportieve gevoel wat grenzen in de Cooper. De aandrijving op de voorwielen en de strakke reactie van zijn elektromotor op jouw input, heeft wel gevolgen bij het optrekken vanuit stilstand of vanuit bochten. Als je op die momenten het gaspedaal stevig indrukt, krijgen de voorwielen, door het naar achter verplaatsende gewicht, moeite met het vinden van grip, waardoor het voelt alsof er door iemand aan je stuur getrokken wordt.
MINI-fans kunnen dit gedrag ongetwijfeld onder ‘karakter’ wegschrijven, maar het is wel iets waar je als bestuurder rekening mee moet houden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Hetzelfde geldt voor de rijhulpsystemen. Die kunnen standaard nogal ingrijpend zijn. Net als met alle andere auto’s afkomstig van BMW, is het ook bij deze Cooper SE zaak om even de tijd te nemen om dit goed naar wens in te stellen. Het heeft enorme impact op de manier waarop de auto zich kan gedragen in het verkeer.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar het grootste, of eigenlijk ‘het kleinste’ nadeel van de MINI Cooper SE, is het formaat. Dat brengt namelijk wat beperkingen met zich mee.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Zo liepen wij ertegenaan dat de laadruimte van 200 liter toch wel heel erg klein is. Misschien genoeg voor de wekelijkse boodschappen, maar voor een weekendje weg met twee personen moet er toch algauw bagage op de achterbank geplaatst worden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Overigens hebben wij de klep in de achterbak zo aangepast dat eronder een ruimte voor de laadkabel ontstaat. Dat hoeft niet. De klep kan ook een standje lager geplaatst worden, maar dan ligt de kabel wel los in de achterbak.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En nee, er is geen frunk om de laadkabel in te verbergen. De MINI Cooper SE is voorwielaangedreven, dus onder de motorkap vinden we bij deze elektrische auto ook daadwerkelijk een motor.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Gelukkig is de bank in twee delen weg te klappen. Hierdoor ontstaat 800 liter ruimte, wat mogelijkheden biedt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat wij ons vooral afvroegen is waarom MINI ervoor gekozen heeft om zoveel centimeters van de bagageruimte af te snoepen, terwijl er al bar weinig ruimte op de achterbank is.
Mensen met benen kunnen er amper plaatsnemen. Een kortere zitting en een plaatsing iets naar voren zou genoeg ruimte overlaten voor kinderen, maar meer praktische ruimte achter de achterklep overlaten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Heb je dan voorin wel veel ruimte om spullen op te bergen. Helaas ook niet. Dit bakje, dat overigens groot genoeg is voor zonnebrillen en laadpassen, is naast wat ruimte in het dashboardkastje en in de deuren, waar je het mee moet doen.
Nu klinkt dat als iets heel erg negatiefs, maar we ondervonden er tijdens onze testperiode eigenlijk geen problemen mee. Maar we houden dan ook van een nette, opgeruimde auto.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ondanks het gebrek aan ruimte voor spullen en mensen die op de achterbank moeten vertoeven, is er meer dan voldoende ruimte voor de bestuurder en bijrijder. De zitpositie is gelukkig vrij laag in te stellen, ondanks dat je op een batterijpakket en een elektrisch verstelbare stoel zit. Dat maakte dat een langer persoon van bijna twee meter comfortabel achter het stuur kan plaatsnemen en nog hoofdruimte over heeft.
En ook de stoelen, die op meerdere manieren instelbaar zijn, geven meer dan voldoende steun en zijn comfortabel, ook op de langere afstanden (hoewel je die waarschijnlijk niet zo vaak met deze auto zal afleggen).
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
We moeten ook zeggen dat we het interieur van de Cooper SE zeer geslaagd vinden. De stoffen bekleding (gemaakt van gerecyclede materialen) op het dashboard en de deuren valt goed in de smaak en de lichtprojectie die er in het donker op te zien is, maakt dat nog verder af.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Alleen dat bandje op het dashboard is ietwat vreemd. Dat zit namelijk helemaal vast. Je kunt er niets onder schuiven…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Vanachter het stuur komen ook de speelse elementen die een MINI een MINI maken weer terug. Het grote ronde touchscreen waar alles op gebeurt met daaronder de vijf verschillende vormgegeven knoppen waarmee je de auto start, de versnelling kiest en ook de rijmodi selecteert.
Van die laatste zijn er nogal wat. De opvallendste is de Go-kart-modus waarbij het grote scherm verandert in een snelheidsmeter en de auto nog scherper op de input van het stuur en de pedalen reageert voor een nog sportievere rij-ervaring.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Via het scherm kun je alles regelen, maar het scherm kan met vlagen wat traag reageren. Vooral als je veel dingen tegelijk doet, zoals werken met carplay, navigeren met de software van de MINI en je tegelijk zit te prutsen in de instellingen, dan kan het systeem het wel eens wat moeilijker krijgen.
Toch blijft het leuk om jouw MINI in de actuele staat te kunnen zien. Hier staat de deur open, maar ook bij het rijden zie je de wielen op snelheid draaien.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Overigens hoef je niet de hele tijd op die ronde schijf te kijken voor al je informatie. De Cooper SE heeft een heads-up display die alle benodigde informatie, zoals de volgende afslag en de snelheid, netjes weergeeft.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En ook met het geluid zit het goed, want het Harman Kardon-systeem levert topprestaties.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dan blijft er nog één heel belangrijk onderdeel over wat we nog niet behandeld hebben: de prijs.
De MINI Cooper SE zoals je hem hier ziet staan kost iets meer dan 51.000 euro inclusief alle bijkomende kosten. Dat is toch best prijzig voor dit kleine wegpiraatje. Zeker als je naar de concurrentie in deze prijsklasse kijkt. Daar zie je auto’s met een grotere actieradius én meer ruimte in het interieur.
(Hij is al verkrijgbaar vanaf ongeveer 36.000 euro, maar dan heb je 184 pk en ruim 100 kilometer minder actieradius.)
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Toch denken we dat je deze MINI niet direct moet afschrijven om zijn prijs. Het is simpelweg een heel erg leuk pakketje dat overloopt van karakter. Hij is in de basis een prima auto, met bovengemiddeld leuke rij-eigenschappen. Maar dankzij zijn leuke vormgeving en het feit dat je allerlei dingen op oneindig veel manieren kan aanpassen naar persoonlijke smaak, maakt dat hij moeilijk te vergelijken valt met de directe concurrentie. Zelfs de vormgeving van de verlichting kan je naar wens veranderen, mocht je dat willen.
En dat is ook wel eens een leuke afwisseling in een wereld waarin auto’s steeds meer op elkaar beginnen te lijken.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland